Geschreven door Maikel Tegelaers:
De evolutie van rollenspellen
Ja hoor, de nerd in de blogger komt naarvoren, met zijn gezever over wat hij het liefst in zijn vrije tijd doet en waarom dit een coole hobby is. Of wordt dit een interessante column over hoe een pen en paper spel de wereld om jullie heen heeft veranderd in hetgeen het nu is geworden?
Ga er maar vanuit dat het een mix van beide wordt, want de nerd in mij kan ik toch niet inhouden om naarbuiten te komen als we het over onze hobbies hebben.
Wist je dat:
- Er op bepaalde plekken in de gevangenissector in Amerika, fantasy rollenspellen worden gespeeld om bijna vrij te laten gevangenen te laten wennen aan het sociaal samenzijn van het leven buiten de tralies?
- Dat er op veel scholen nu een aangepaste les bestaat die draait om rollenspellen, waar de leerlingen sociale interactie bijgeleert krijgen en…
- Dat er nu meer bestaat als alleen Dungeons and Dragons, welke nog steeds enorm actief is op sociaal gebied?
Het is dus niet eens gewoon het spel meer waar je vroeger alleen de nerds over hoorde spreken en daarom zei ik hierboven al dat het meer was als alleen een dom spelletje waar de een een orc speelt om de andere de harses in te meppen met dobbelstenen.
Er zijn natuurlijk nog genoeg groepen die roleplaying games voor de lol spelen, maar het wordt steeds meer mainstream en dat is een bijzonder goede verschuiving, welke gestart is met Stranger Things van Netflix.
Stranger things en Tales from the Loop
Ah, de serie die iedereen van de bekende streamer kent, welke letterlijk en figuurlijk hun liefde betuigen door de hoofdantagonist een wezen uit AD&D te maken. Dit staat voor Advanced Dungeons & Dragons en stond bekend als een van de eerste “officiële” uitgaves van het bekende pen en paper spel uit de beginjaren ’70. In deze eerste scenes moeten de hoofdrolspelers het opnemen tegen de Demigorgon, maar hier blijft het niet bij, want elk seizoen heeft tot nu toe nog een hoofdvijand uit de boeken gehad. Zo heeft seizoen 2 de mindflayer en zal seizoen 3 ook weer een sterke antagonist krijgen, welke zijn oorsprong heeft gevonden in de eerste monster manuals van het spel.
Stranger things is echter niet de enige serie die zijn succes laat leunen op een rollenspel. Tales from the Loop is nog een bijzonder goed voorbeeld van hoe series de liefde voor rollenspellen laten zien. De laatste echter, gaat zo ver dat je hele kunstwerken uit het regelboek terugvindt als scenes in de serie.
Tales from the Loop is gemaakt door een nog relatief kleine studio, welke de focus heeft gelegd op het vertellen van verhalen en niet op actievolle avonturen zoals in Dungeons and Dragons. Dit zie je ook terug in de series en in Tales is het meer SF slowburnen als bakken met actie zoals we deze zien in Stranger things.
Het sociaal aspect van deze games
Net als bordspellen en wargames, heeft deze cathegorie van “pen and paper” spellen een sociale verplichting. Met de corona pandemie heeft deze een klap geleden en bedrijven als Roll20 werden al maar meer bekend. Nu de pandemie zo goed als over is, zie je dat men weer terug gaat naar de tafels die men bijna 3 jaar geleden heeft verlaten uit angst ziek te worden (welke compleet gegrond is overigens). Het aankopen van miniaturen (welke de karakters en wezens vertolken uit die spellen) ging fel omhoog samen met de rest van de webwinkels waar je gewoon nog op veilige afstand kon kopen. Men heeft nu genoeg miniaturen om iedereen weer op de tafels los te laten en iedereen keert weer terug naar hun eigen groepen om hun karakters weer avonturen te laten beleven. Voor velen is dit een van de beste momenten geweest die de pandemie heeft meegebracht.
Hoe werkt een rollenspel?
Natuurlijk heeft het “dicesysteem” veel te maken met hoe een spel speelt, maar in de meeste gevallen en in grote lijnen werkt het als volgt; Je hebt een aantal spelers en een spelleider, genaamd de Dungeonmaster of de Gamemaster, welke het verhaal verteld, situaties voorlegt en alle karakters speelt die de spelers niet spelen (denk aan de barkeeper in een inn of een verkoper in een winkeltje waar de spelers iets komen kopen). De spelers praten met de DM alsof het het karakter is wat men voor zich hebben staan in de speelwereld en deze reageert dan weer op hun, geeft ze een avontuur welke de spelers op moeten lossen of hebben belangrijke informatie die de spelers kunnen gebruiken om op avontuur te gaan.
Eenmaal op pad, komen ze vijanden tegen, praten met andere karakters en lossen uiteindelijk het raadsel van die sessie op, of smeren het avontuur over meerdere sessies uit. Bij een groter aantal sessies, heet het een campaign, welke opgedeeld wordt in avonturen.
Nerds ‘r us?
Het is veilig te zeggen dat mijn schoonmoeder hier niks aan zal vinden, maar als je likeminded spelers hebt, kan dit bijzonder sociaal zijn, waar men zelfs soms zover gaat als het verwerken van het verlies van dierbaren in het echte leven, of het zoals hierboven verteld herintegreren in de buitenwereld na het gevang. Nee, het is dus niet meer zomaar een blik nerds die samen dobbelen om de vreemdste dingen. Het is overal om je heen en dus vanaf een aantal beurzen geleden ook of de Fantasy Fest. Zoek er naar en kom een sessie doen om te kijken waarom het zo speciaal en leuk is!
Wij mogen dan wel nerds zijn, maar dragen die naam met trots, zodat jij dat niet hoeft als je niet wilt 😉